Höst

Höst

onsdag 30 september 2015

Sista fikat för året

Den lokala veteranbilklubben körde sin sista onsdagsfika i kväll. Mycket populärt med ca 100 bilar per kväll. Men nu är det slut på kaffe och brödportion för denna termin. Med läckande värmekran kördes kvällens runda, byte av den i morgon, och sen, torpedmatta, äntligen. Vill ha in den nu innan det är dags för defrosterslangar, vilka saknas under immiga höstkvällar. Efter det blir det vinterdäck så jag kan åka och fika oavsett säsong.

tisdag 29 september 2015

Inte orginal!!!!

Tro det eller ej men jag har modifierat bilen. Jag har bytt askkopp, det är den ni ser på bilden. Visst ser den orginal ut och ganska snygg är den åxå men det är på insidan hottandet skett. Den askkopp som satt i bilen, troligtvis orginal, var inte bara ful utan skramlade och gnekade. Den nya är nog av lite nyare datum, nåt år så där och det fiffiga är att själva askkoppen har två spår som glider i små plastskenor i innandömet vilket gör den helt tyst. Men jag har sparat den gamla om jag får originalhybris och måste återställa.

lördag 26 september 2015

Börjar se hel ut

Nu börjar den ser hel ut...sa min vän Kåre efter han krupit omkring under instrumentbrädan en timme och hjälp mig att montera snyggare paneler och reglage.
Och visst blir det skillnad. Min bil har säkert varit utrustad men reglage för extraljus och annat tufft. Nu känns instrumentbrädan " nollställd", Så får vi se om det blir nya reglage på nytt, jag tror inte det. Nedre bilen visar panelförfallet och hur det såg ut innan Kåre hjälpte till med detta, Tack.

tisdag 22 september 2015

Bara en bild

Inte så mycket mek idag, ängnade mig åt det bästa, att köra. Fick en bild hos den lokale Volvohandlaren, snygg fasad tycker jag. Lite småhandel har det blivit, X3 fixade fram clips för domkraftsveven och i går kväll köpte jag 2 st askkoppar med förhoppning att få ihop 1 snygg.

måndag 21 september 2015

Måndag

Både bra och dålig dag. Mattan som kom från Tyskland var felbeställd, mitt fel, så det var bara att skicka tillbaka och hoppas på det bästa. Däremot hade glasmästaren gjort rätt jobb så med fina rutor med nya gummilister susade jag över till Frösön och hälsade på hos 64:an och levererade en saknad skruv samt försökte kolla på luftslang, saknar dom och får börja leta.

lördag 19 september 2015

Efterlyses

Detta är bland de svåraste delarna till min bil, clipsen som håller i domkraftsveven. Jag köpte 2 dåliga på Tradera för nåt år sen men sen har jag inte sett nån alls. Jag behöver alltså fler så är tacksam för tips. Dessa sitter ju på en panel i bakluckan och innan de är på plats kan ju inte arbetet med backluckeinredningen börja. På tal om det kommer en ny gummimatta till bakluckan från Tyskland på måndag enligt Posten. Annars har det varit en bra 1800vecka. Reglage och paneler på instrumentbrädan är bytta och igår lämnades bilen till glasmästaren för byte av ruta, gummilister samt montage av blanklister. Hämtas på måndag. Hoppas måndag blir en bra dag med andra ord

måndag 14 september 2015

Bytt e bytt

Inget större mek idag men spolarburken med slangar är bytta. Som jag tidigare skrev så går det åt 2 spolarburkar för att få ihop det. Den nya burken från VP passar utmärkt med locket från CVI:s för stora burk. Visst blir det skillnad, får ta och hälla i nån blå spolarvätska, det blir nog snyggt.

söndag 13 september 2015

Typiskt

La ett par timmar på mattbyte idag, det gick ganska bra även om flikarna på växelspaksringen gick av. Det var ingen överraskning, jag misstänkte det skulle hända. Dom har väl varit böjda för många gånger. Beställde en ny och får hoppas på den. Annars passar mattan bra förutom att kardanmattan måste justeras, sys om lite helt enkelt.

fredag 11 september 2015

Matt av matta

En stor del av min tid och mina inköp gällande renovering av inredning har gått åt till mattan, jag börjar tycka det är ett vansinne. Senast har jag köpt dyr heltäckningsmatta för nästan 700kr/m2 som jag försöker bleka för att passa mot orginalmattan. Det känns som en omöjlig uppgift då orginalmattan är olika mycket blekt beroende på var i bilen mattan legat. Exempelvis är den rödare brevid stolen är på kardan, solen når ju enklare kardantunneln. X3 kom med idén att färga om orginalmattan och idén är inte dum. Vet jag sett ett inlägg om detta nånstans, på forumet kanske. Poängen med det är ju att det är enklare att få samma färg på alla mattor i bilen. På bilden syns min matta på ett hyfsat oblekt ställe samt VP:s matta, stor skillnad. Men jag kommer lägga iVP mattan så länge, det blir ju enhetligt och ser bra ut även om det inte ser ut som 1963. Förutom att ha den mattan i ser jag några andra möjligheter. Hitta en mer orginallik matta och sy en ny mattsats, eller vänta tills jag hittar en juste komplett begagnad alternativt de 2 främre mattorna jag saknar  och kanske färga på nytt. Som lök på laxen upptäckte X3 att 63:or kan ha olika mattor om man tittar på orginalbilder och bilar där mattan verkar vara intakt. Vissa mattor är skodda andra formpressade nästan osv. Nedan bild från Volvos försäljningsbroschyr för 63:an, mkt vacker men så ser inte min matta ut. Min matta är identisk med den som ligger (låg) X3:s röda bil och en orörd systerbil till denna. Nån fler som har en 63:a med orginalmatta? Vore spännande att kartlägga detta mattmysterium. Många kallar det nog vansinne....

onsdag 9 september 2015

Dyrt lock

Min spolarburk är trist, lite för trist för att gå under kategorin kul bruksskick tycker till och med jag. Själva burken visste jag att VP hade för runt hundralappen men den saknar lock. Att ha en ny burk med gammalt lock lockar inte. Fick så tips att CVI säljer burk med lock och hållare, lite halvdyrt, nästan 500kr. Men va fanken, jag beställde en burk och idag kom den och som bilden visar är den av helt fel storlek. Jag var precis på väg att ringa CVI och skälla då jag la märke till locket , exakt som orginalet. Så det blev ett samtal till VP i stället för beställning av deras burk så får locket tas från CVI burken. 490kr för ett plastlock är väl inget.....
Avslutade dagen med fika med lokala veteranbilklubben och sköt iväg en mörk bild vid ett juste garage.

tisdag 8 september 2015

Prov

I min fruktlösa jakt på orginalmatta görs försök med en vanlig heltäckande variant från Golvabia. Jag saknar ju de två främre mattorna och nu är tanken att fixa nåt som går till de mattor som ändå finns i bilen, ex kardanmattan högst upp i bild. Den nyköpta är den rödare nere till höger i bild. Orginalmattan är blekt, på kardantunneln mycket blekt. Den lilla biten i bildens mitt är ett prov där jag blekt den rödare i Klorin för att matcha den blekta orginalmattan, det går hyfsat så jag vågar snart ge mig på en större bit.
Gud må prisa den dag då jag hittar två lagom slitna mattor från 62/63. Så länge fortsätter mina försök.

fredag 4 september 2015

Svart

Idag tog ödet mig en bit utanför Umeå för att kika på lite delar. Det ballaste med besöket var den svarta ( hade inte Sickan Karlsson en svart 1800?) 64:an i härligt bruksskick. Som jag förstod det hade den varit svart från fabrik. Riktigt snyggt med rött mot det svarta. En toppenbil alltså.

onsdag 2 september 2015

Tid utf

Reservdelskatalogen är en ständig källa till kunskap. Igår satt jag och letade lite info och fick fram bilden här. Då såg jag nåt jag inte sett, nr 16 på bilden benämnd "hållare". Vad den ska hålla vet jag inte, inte heller var den sitter. Eller ska sitta, jag har den inte iaf. Som anmärkning står det "Tid utf" , vilket lär betyda tidigt utförande, hur tidigt får jag inte fram. Så, kan nån tala om hur det ligger till med nr 16?